Tusen takk!

2020 – Takknemlighetens år

Det er lett å kjenne på takknemlighet når regnskapet for 2020 har blitt gjort. Året har vært annerledes. Vi kunne lett ha druknet i engstelse over uvisshet om morgendagen, alle
restriksjonene, permitteringer og nedstengning. Ikke minst frykt for sykdom og karantene –og tap av arbeidsplasser.

Etter den første usikre tiden, ble utfordringer snudd til muligheter og vi var i full drift igjen i april.
Selskapet har blomstret i takt med etterspørselen av tjenester i en periode hvor nordmenn ble mer bevisste på oppgradering og vedlikehold av hus og hjem. Gjennom året viste vi måned for måned at dette ikke bare var en kortsiktig Korona-effekt, men et resultat av gode tjenester og fornøyde kunder.

Det er mange bedrifter som har lidd i 2020, og vi skal ikke skjule at det også har vært tøft for oss.

Derfor er det viktig å fremheve alle flotte medarbeidere som har stått på under koronaens tid og tatt i et ekstra tak, tilpasset seg restriksjoner og nedstengninger, holdt motet oppe og stilt opp for hverandre de dagene det har vært litt ekstra mørkt. Dette har vært og er viktig i en organisasjon som vår.

Som bedrift har vi lært mye det siste året. Vi klarer mer enn vi tror. Vi er sterkere enn vi aner. Vi er ikke urolige for nye utfordringer. Vi er ikke engstelige for å ta i et tak. Vi er takknemlige for å ha en jobb å gå til og vi er stolte av at vi har mulighet til å bidra til fellesskapet. Ikke bare i form av økonomi, men med gode kollegaer og medarbeidere som gjør dagen enda litt bedre

-for både deg og meg.

Frank Robert – Medarbeider og gründer av komfortsonen.no

Et inkluderende arbeidsliv

Det hele startet i 2011 med en naiv idé om at folk kunne jobbe seg rusfri. Den naive idéen ble til en bedrift hvor vi kun ansetter medarbeidere som har slitt med rus og har klart å slutte.

Vi har bevist at det å gi en sjanse til noen som sliter med å få adgang til arbeidsmarkedet, kan lønne seg.

Helt fra oppstarten har ambisjonen vært å ikke være avhengig av tilskudd og gaver, men heller tjene pengene våre selv.

Vi betaler helt vanlig lønn fra første dag og vi tror at noe av det viktigste med å ha jobb, er å føle seg nyttig.

Vi har våre tre tjenester Henting Hjemme, Flytt&Sjau  og Renvasking. Henting hjemme er et abonnement for deg som ønsker at vi henter ditt resirkulerbare avfall én gang i måneden. (Vi henter avfall hos nesten 3000 private og bedrifter i og rundt Oslo) Flytt&Sjau og Renvasking er våre to andre tjenester der vi leverer profesjonelle flytte- og vasketjenester til både private og bedrifter.

“Jeg bidro til fellesskapet året 2020″

Nina er en av våre 40 flotte kollegaer som i 2020 har bidratt til at vi har betalt nesten 5,5 millioner kroner tilbake til samfunnet i form av personskatt, merverdiavgift og arbeidsgiveravgift.

En økning på nesten 34 % fra 2019.

«For oss i Medarbeiderne er det viktig å bidra til fellesskapet og ikke minst kjenne på gleden av å tjene våre egne penger og betale skatt.»

Nina - Administrasjon og ruteansvarlig.

Foto: Cathrine Wessel

Et rekordår!

2020 har vært det beste året vårt noen sinne!

Medarbeiderne hadde en omsetning i 2020 på 13,8 millioner og et overskudd på 581.000 kroner. Inntekten fordeles som dette:

kroner i ren salgsinntekt
kroner i gaver (grasrot/gaver)
i tilskudd fra Ferd Sosiale entreprenører

Vårt bidrag til fellesskapet.

I Medarbeiderne måler vi suksess i hvor mye vi utbetaler i lønn, skatt og hvor mange timer arbeid vi produserer.

Vi er stolte av å ha bidratt med følgende til fellesskapet:

kroner i personskatt.
kroner i arbeidsgiveravgift.
kroner i MVA

Vi har dobbel bunnlinje!

Hva betyr det?  Jo, at vi ikke bare måler suksessen vår i kroner og ører, men også i antall arbeidsplasser vi skaper, og hvor fornøyde våre medarbeidere er.  Mye av driften vår handler også om resirkulering av avfall, og hvor mye avfall som hentes og resirkuleres i løpet av året.

«For oss i Medarbeiderne er det viktig å bidra til fellesskapet og ikke minst kjenne på gleden av å tjene våre egne penger og betale skatt».
Resultater 2020
Omsetning
13 802 000 NOK
Bunnlinje
581 000 NOK
Antall ansatte med rusbakgrunn
Antall årsverk
Innsamlet resirkulerbart avfall
283 tonn
Medarbeidertilfredshet
5,4 (på en skala til 6).
Alt vi gjør regner vi om i nye arbeidsplasser. Og med det gode 2020-resultatet betyr dette at vi kan skape enda flere arbeidsplasser og bli enda mer inkluderende bedrift, med store ambisjoner i 2021.

Sosiale resultater!

Medarbeiderne har gått fra å være et lite snilt selskap, til å bli et snilt selskap. For vi er ikke så små lengre.  På kort tid har Medarbeiderne vokst til et mellomstort selskap med 39 ansatte, hvorav 36 har en tidligere rusavhengighet.

Visjonen vår er å vise verden at tidligere rusavhengige er like gode arbeidere og kollegaer som alle andre.  Og det beviser vi hver eneste dag.

I utgangen av 2020 hadde vi 17 medarbeidere på mellom 50% og 100% stilling, og 19 medarbeidere mellom 20% og 50%.

På tross av utfordringer med fellessamlinger og team-møter, har vi gjennom året fått flere i faste stillinger, og med utvidet ansvar.  Personlig utvikling har vært høyt på agendaen i 2020.

Vi har nå to medarbeidere med rusbakgrunn i lederroller, og flere står for tur.

Året startet med lederutviklingskurs, noe som var startskuddet for denne satsingen.

I tillegg til lønn, måler vi suksess i at de som slutter går til ny jobb eller utdanning.  I 2020 sluttet totalt 18 medarbeidere, 5 gikk til ny jobb, 9 sluttet av andre årsaker, 4 fikk dessverre tilbakefall. Visjonen er 100% videre til jobb og studier.

Jobb er det beste ettervernet

«Jeg har ikke noe ønske om å gå tilbake til det livet jeg levde, men jeg skal ikke være så eplekjekk å si at selv om jeg nå har vært rusfri i seks år, så kommer jeg garantert ikke til å ruse meg igjen. Sjansen for at jeg ikke kommer til å gjøre det, er større når jeg har en jobb. Det er så viktig at jeg ikke klarer å uttrykke det en gang»

Thomas - Ambassadør Medarbeiderne

Foto: Cathrine Wessel

En liten refleksjon til slutt…

Inkluderende og raushet var min første refleksjon av Medarbeideren, når jeg startet 14 april 2020.  Usikkerheten rundt korona og ikke minst ny jobb ble blåst bort allerede første dag på jobb. Og sånn har det bare fortsatt, gjennom hele året – gode kollegaer som løser utfordringer, hjelper til der behovet er og leverer de beste tjenestene til våre kunder og rett og slett bare ønsker å være en god kollega.

Noe av det jeg har lagt mest merke til, sammenlignet med andre steder jeg har jobbet, er takknemlighet.

Takknemlighet for å ha en jobb å gå til om morgenen, struktur i hverdagen, takknemlig for å betale skatt, lære noe nytt, den første lønnsslippen, få være en del av teamet, og være en del av samfunnet. Og det kuleste av alt,  jeg jobber i en bedrift som måler suksessen i hvor mye lønn som blir utbetalt. Tenk det.

Et år i Medarbeiderne har vært en annerledes reise, litt krevende, men aller mest givende og meningsfull.

Men, det er mye stigma rundt rus. Mine fine kollegaer står langt bak i arbeidskøen. Hos oss er det jobb, med lønn, fra første dag. Og gode resultater, som vises hver eneste dag i ros og skryt fra kunder, og gode resultater som igjen skaper nye arbeidsplasser for en som sårt trenger en jobb.

Gjennom året har vårt fremste mål vært å skape god kommunikasjon internt, utvikle de medarbeiderne som ønsker nye utfordringer, skape flere oppdrag og ansette flere.  Og ja, det har vi klart, og arbeidet fortsetter i 2021. Ekstra stolte er vi at vi nå har en organisasjon hvor medarbeidere videreutvikler seg til lederstillinger og med det bryter barrierer og når hårete mål. Og vi tjener pengene våre selv og får ikke noe støtte, hverken fra stat eller kommune. Vi er ikke et tiltak, men en ordinær arbeidsplass med helt spesielle og unike medarbeidere.

Medarbeiderne viser hver eneste dag at tidligere rusavhengige er like gode arbeidere som alle andre. Med de rette forutsetningene og tillit. Vi ønsker fremover å vise dette til andre bedrifter også, sånn at stigma rundt akkurat denne gruppen rett og slett forsvinner.

I en medarbeidersamtale sa en god kollega til meg, “Du snakker om forventninger du har til meg fremover.  Det er så mange som har hatt forventninger til meg i alle år, og jeg har sjeldent klart de. For meg er det et vanskelig ord å forholde seg til. Men om du snakker om forhåpninger……….”

Tenk hva et lite ord kan bety. Noen forventninger må vi nok ha, men for 2021 vil vi mest satse på forhåpninger – som vi alle skal ha trua på.

Stolt og takknemlig daglig leder

Kristin Dahle

Michaela – Leder Renvasking