Spørsmål og svar

Hva gjør dere for Medarbeiderne?

Skaper en trygg, ordinær arbeidsplass

Vi gir Medarbeiderne våre en trygg, ordinær arbeidsplass med vanlige arbeidsavtaler. Alle medarbeidere får lønn fra dag én. Det betyr at ingen er på avklaring, arbeidstrening, utprøving eller arbeidspraksis. Vi tror det for mange er enklere, bedre og riktigere å bare få jobb. Lønna betales av kundene, ikke av NAV.

Vi har en del sosiale aktiviteter og liker å tro at vi tar godt vare på medarbeiderne våre med jevnlige samtaler, Fullmånesamling (hyttetur) og mye mer. Vi bygger selskapet sammen og har en felles visjon om å vise hele verden hvordan tidligere rusavhengige kan bli ressurssterke arbeidstakere hvis de får felleskap, ansvar og rammer.

Hva slags avfall henter vi?

Det det har vært mat eller drikke i
Vi henter pant, glass- og metallemballasje. Har det ikke vært mat i det er det ikke emballasje. Glass- og metallemballasje er ting som vinflasker, kaviartuber, hermetikk.

Tekstiler som er rene og tørre
Det gjør ingenting om tekstiler er ødelagt. Det som ikke kan selges i Fretex’ butikker kan gjenvinnes

Flasker og bokser med pant

Metallemballasje inkluderer all emballasje av metall, for eksempel hermetikkbokser, aluminiumsformer, påleggstuber av metall og telysholdere.

Glassemballasje er glassflasker uten pant, syltetøyglass og lignende. Skyll glassemballasje i kaldt vann slik at den er tom og la det tørke.

Lyspærer, lysrør og batterier kan leveres hver for seg i knytt pose

Småelektrisk avfall mindre enn brødristere
barbermaskiner, hårfønere, mobiltelefoner, bærbare datamaskiner, lyspærer og lysrør, ledninger, småbatterier, juletrebelysning, strykehjern, vannkokere, stavmiksere kalkulatorer, fotoapparater, telefoner, brødristere, walkman, discman, MP3-spillere, røykvarslere, elektrisk verktøy, lommelykter og tilsvarende småelektrisk avfall som tar mindre plass enn en brødrister.

Typiske ting som ikke bør leveres til oss er: porselen, steintøy, ildfaste former, krystallglass, speil, drikkeglass, stekepanner og pyntegjenstander, badekar, verktøy, hvitevarer, gressklippere, brannslukningsapparat, mikrobølgeovner, hageprodukter, stereoanlegg, støvsugere, hvitevarer, TVer, stasjonære datamaskiner, bilbatterier og farlig avfall; herunder kjemikalier, spraybokser, maling, beis, lakk, lim, olje og whitesprit.

Hva skjer med avfallet?

Det gjenvinnes

Avfall vi tar imot i Oslo håndteres av Franzefoss Gjennvinning AS.
Avfall samlet inn i Lørenskog håndteres av ROAF.

Glassemballasje
Sendes til sortering og deretter videre til materialgjenvinning og brukes blant annet i isolasjon (Glava) (100%).

Metallemballasje
Sendes til smelteverk og stålverk som gjenvinner materialet (100%) til for eksempel motordeler, spiker og armeringsjern.

El-avfall hentes av Elretur.

Tekstiler leveres hos Fretex.

Lyspærer, batterier og lysrør gjenvinnes av Franzefoss.

Hva koster det?

199,- pr. måned eller 1999 pr. år.

De fleste kundene betaler med kort på nett. Dersom man skulle glemme dette mottar man faktura for et halvt år om gangen.

Har du kjøpt abonnement på dør koster det kun 179,- pr. måned.

Hva hvis jeg er på ferie?

Vi kjører forbi uansett

Vi besøker 50-70 husstander i løpet av en rutegjennomføring, og sannsynligvis kjører vi uansett forbi huset.

Vi har ikke vinterferie, påskeferie, fellesferie, høstferie eller juleferie utenom de røde dagene.

På rød dag kjøres ruta på nærmeste ledige virkedag.

Vi setter pris på om du svarer HOPPOVER på tekstmeldingen hvis vi skal hoppe over huset ditt en gang.

Hvis du bestiller en boks slipper du å tenke på når vi kommer. Putt avfallet i boksen, og vipps, så er avfallet magisk borte.

Hvordan stopper jeg abonnementet?

Bare si ifra

Du kan si ifra til oss på SMS, e-post, telefon eller når du treffer oss. Alle abonnementstyper løper til du stanser abonnementet og du bør gjøre det før fakturaen forfaller.

Send oss e-post her eller ring på 481 13 293.

Avtaleforholdet reguleres av angrefristloven og forbrukerkjøpsloven.

Når kommer dere?

Sett ut avfallet før ruta begynner

Du har henting på en fast dato hver måned. Send SMS NESTE til 48113293 for å finne ut når du har henting. Hvis du vet hvilken rute du tilhører kan du se på ruteplanen her.

Dagtidsruter kjører ut fra kontoret 08:30 og kveldsruter begynner 16:00.

Dobbeltsjekk tekstmelding eller e-post fra oss hvis du er usikker.

Vi sender alltid påminnelse om at vi kommer, kl 18 dagen før henting.

Men jeg bor i sameie/borettslag?

Vi har en løsning!

Vi henter for kr 199,- pr. adresse og 45,- pr. kjøkken/bohenhet. Dette forutsetter et felles hentepunkt og felles fakturakontakt.

Eksempler:

  • Et borettslag med 100 husstander og to hentepunkt betaler kr 46,- pr. enhet pr. mnd.
  • Et sameie med 10 kjøkken betaler kr 64,- pr. enhet pr. mnd.
  • Fire naboer som har felles hentepunkt og faktura betaler 94,- hver pr. mnd.

Ved første henting kan vi sette ut avfallsdunker som er store nok til det dere har samlet opp i løpet av den første måneden. De koster fra kr 750 ink. mva. for 120 liter og leveres ved første henting (bilde til venstre). Større dunker kan selvfølgelig bestilles.

Ta kontakt på tlf. 481 13 293 eller skriv til hei@medarbeiderne.no for et pristilbud!

Hvor henter dere?

Oslo, Bærum og Lørenskog

Vi jobber stadig med å utvide området vårt, men enn så lenge er det mange tusen husstander i Oslo vi ikke har vært i kontakt med for å tilby tjenestene våre.

Vi prøver å få kundene så tett som mulig, men hvis det er stor interesse i et bestemt område kan vi sende det rusfrie salgsteamet vårt for å tette igjen og fylle på så det blir nok til en rute, slik vi har gjort på Fjellhamar i Lørenskog.

Jeg har fått en purring og skjønner ingenting?

Vi beklager

Vi jobber med å utvikle et nytt kundesystem som gjør at det skal være enklere for kunden å selv administrere sitt eget abonnement og sine egne opplysninger.

Hvis du har fått purring om betaling setter vi pris på om du betaler med kort på www.medarbeiderne.no/betaling.

Vi knytter betalingen til abonnementet ditt manuelt. Dette kan ta noen dager, og vi beklager at systemet vi bruker i dag kan komme i skade for å purre på nytt selv om den nye betalingen gikk gjennom.

Se derfor bort ifra purring hvis du har mottatt kvittering på ny betaling.

Men jeg bor i sameie/borettslag?

Vi har en løsning!

Vi henter for kr 199,- pr. adresse og 45,- pr. kjøkken/bohenhet. Dette forutsetter et felles hentepunkt og felles fakturakontakt.

Eksempler:

  • Et borettslag med 100 husstander og to hentepunkt betaler kr 46,- pr. enhet pr. mnd.
  • Et sameie med 10 kjøkken betaler kr 64,- pr. enhet pr. mnd.
  • Fire naboer som har felles hentepunkt og faktura betaler 94,- hver pr. mnd.

Ved første henting kan vi sette ut avfallsdunker som er store nok til det dere har samlet opp i løpet av den første måneden. De koster fra kr 750 ink. mva. for 120 liter og leveres ved første henting (bilde til venstre). Større dunker kan selvfølgelig bestilles.

Ta kontakt på tlf. 481 13 293 eller skriv til hei@medarbeiderne.no for et pristilbud!